Zasady Pedagogiczne Marii Montessori
Przygotowane otoczenie, w którym przebywają dzieci, ma pozwolić realizować ściśle określone przez Marię Montessori zasady, wpływające na rozwój dziecka:
Zasada swobodnego wyboru materiału:
- dziecko pracuje z tym z czym chce.
Zasada swobodnego wyboru miejsca pracy:
- gdzie chce.
Zasada swobodnego wyboru czasu pracy:
- kiedy i jak długo chce.
Zasada swobodnego wyboru formy pracy:
- samo lub w grupkach.
Zasada porządku:
- wszystko ma swoje stałe miejsce.
Zasada ograniczenia:
- materiały są w pojedynczych egzemplarzach i pojedynczych zestawach;
- stosuje się je zgodnie z przeznaczeniem;
- dziecko pracuje tam, gdzie wybrało sobie miejsce;
- nie przeszkadza innym (ani dzieciom, ani nauczycielowi);
- jeśli coś wybrało powinno to skończyć (ćwiczenie, układanie,czy zjedzenie nalanej samodzielnie zupy).
Zasada izolowania trudności:
- jeśli, dziecko poznaje wielkości, to pracuje z odpowiednim materiałem (różowa wieża), a nie z kolorami, czy ciężarami;
Zasada kontynuacji:
- Każdy materiał stanowi ogniwo długiego łańcucha; kolejne ogniwo ma cechy poprzedniego plus dodatkową;
Zasada transferu:
- umiejętności opanowane podczas pracy z materiałem przenoszone są na otaczające dziecko środowisko, np. składanie serwet prowadzi do nauki składania ubrań, wiązanie ramek pomoże w nauce wiązania butów;
Zasada własnego działania i powtarzania:
- jeśli chce skakać to skacze, chce to samo zadanie powtarzać to powtarza – rozwija się bowiem zgodnie z własnym programem wyznaczonym przez swoje zainteresowania, potrzeby i możliwości;
Zasada samokontroli:
- nauczyciel nie musi oceniać, poprawiać, chwalić. Informacja zawarta w materiale pozwala dziecku samemu sprawdzić poprawność wykonanej pracy, znaleźć błąd i go poprawić.